Вимоги до проектування дистанційного курсу

Вимоги до проектування тексту: відповідність меті та завданням курсу; активність та інтерактивність, відповідність стилю навчання, змістова закінченість  модуля, структурованість блоку тексту, дотримання мовного стилю.

Вимоги до обсягу та структури  дистанційного курсу. Обсяг навчального матеріалу, який подано у дистанційному курсі повинен, перш за все, відповідати навчальній програмі. Зміст майбутнього ЕОР може бути доповненням до основного підручника. Обсяг основного тексту повинен містити 2,5 –3 сторінки стандартного тексту, розрахований на 1 годину (1 урок) і не повинен перевищувати 4х, де х - базовий показник. Наприклад, якщо програма дистанційного курсу розрахована на 17 годин, то 4 *17=68 сторінок – це максимально допустимий обсяг сторінок. До основного тексту ЕНК входить сумарний обсяг усіх навчальних текстів курсу: додатки, глосарій, список літератури тощо. Рекомендована кількість питань для самоконтролю: не менше 2 (якщо відповідь усна), то 2*17=34 питання; питань і завдань для тесту: не менше 8х (8*17=156). Тобто156 питань тестів повинно бути у всьому курсі. Якщо взяти до уваги, що орієнтовна кількість питань у тексті може містити 12 питань, то у всьому курсі буде 13 навчальних тестів , контрольних тестів  не менше 2х (2*17=34). Структура дистанційного курсу повинна мати такі складові: нормативну, змістову, контролюючу. Нормативна складова містить: презентацію курсу, робочу програму або календарний план, критерії оцінювання для учнів, методичні рекомендації щодо послідовності виконання завдань, особливостей тестування, оголошення, глосарій. Змістова складова.

І. Теоретичний навчальний матеріал. Містить обов’язкові навчальні ресурси: структуровані електронні матеріали, зміст яких відображає логіку навчання за курсом і надає учню теоретичні відомості з модуля у повному обсязі. Навчальні матеріали подаються як ресурс типу «веб-сторінка». Термінологічний словник або глосарій – активний ресурс ЕНК. Усі терміни та поняття заносяться до глосарію; доцільно використовувати мультимедійні презентації лекцій; додаткові електронні навчальні матеріали: електронні конспекти лекцій; аудіо-, відеоматеріали; довідкові та нормативні документи.

ІІ. Практичні роботи. До кожної роботи бажано сформулювати мету та завдання, які забезпечують формування вмінь та навичок, необхідних для засвоєння теми, надати методичні рекомендації з їх виконання, форму подання результатів виконаної роботи, критерії оцінювання кожної роботи. Після перевірки та оцінювання виконаних завдань, учитель має виставити бали до електронного журналу ЕНК. Види навчальної діяльності в модулях: веб-сторінка з теоретичним матеріалом, гіперпосилання, навчальна презентація з основними відомостями з теми, практичні завдання, навчальні, контрольні тести різних типів, завдання для розвитку мовлення за картинами, складання творів-роздумів, есе, робота з текстами на основі регіональних текстів, перегляд відеофільмів, музичних кліпів, робота з додатковою літературою; створення глосарію та постійне його  поповнення, запитання для самоконтролю, індивідуальні завдання.

ІІІ. Завдання для самостійної роботи. Значна частина навчальних годин відводиться на самостійне опрацювання.

ІV. Модульний контроль. Контролююча складова у дистанційному курсі може містити такі компоненти: тестові завдання для поточного, підсумкового контролю; питання для самоконтролю. Здійснення педагогічного контролю за дистанційним навчанням дозволяє зібрати об'єктивну інформацію про перебіг навчання, внести корективи до інформаційно-змістового наповнення курсів, терміну виконання, обсягу завдань тощо. Для оцінювання знань, умінь та навичок, набутих під час вивчення кожного модуля курсу, використовуються індивідуальні завдання, тести та опитування. Платформа Moodle дозволяє створювати тестові завдання 10 різних типів. В умовах очно – дистанційного навчання учитель – наставник повинен здійснювати постійний контроль за виконанням завдань, переглядати виконані завдання, якість їх виконання, мотивувати учнів до кращих результатів (Додаток 2). Встановлено такі педагогічні вимоги до організації контролю за дистанційним навчанням учнів: індивідуальний контроль; систематичність проведення контролю на всіх етапах процесу навчання; всебічність контролю (теоретичні знання, практичні навички); різні види контролю (поточний, підсумковий, питання для самоконтролю); об'єктивність  оцінення; етика мережевого спілкування.

V. Підсумковий контроль – вихідне тестування. Важливо наголосити й про певні вимоги щодо добору текстів, які будуть використані у навчальних модулях.

Орієнтовні вимоги до навчальних текстів. Чіткість, структурованість,  конкретика тексту. Мова сторінок тексту повинна бути доступною, зрозумілою, треба уникати багатослів'я, монотонності. Не слід  зловживати підкресленнями, виділенням жирним шрифтом слів, речень. Лекційний матеріал у текстовому вигляді з графіками, малюнками та таблицями повинен містити не менше 10 000 знаків (1/4 друкованого аркуша) і з розрахунку на 1 академічну годину.

Рекомендації щодо стилю тексту: використання коротких речень; структурування  інформації та дотримання обсягу; вибір основних положень, термінів, пояснень; використання особових займенників; дотримання етики спілкування; формулювання зауважень у формі побажань;  пояснення за аналогією;  вживання дієслів активної форми.

Ергономічні вимоги. Як відомо, є різні стилі сприйняття інформації.:зорове сприйняття (бачити зображення, спостерігати, усвідомлювати, оцінювати);  сприйняття на слух (чути, прислухатись, звук, дисонанс, шум, голос); рухове сприйняття (рухатись, зручно, досліджувати, сприймати , перевірити, відчути). Частина учнів краще сприймає  за допомогою зору, їй треба бачити зображення, спостерігати, усвідомлювати, оцінювати. Для деяких  школярів більш прийнятним є сприйняття матеріалу на слух ( звук, голос). Такою є група учнів, яка має рухове сприйняття, тобто таким дітям треба досліджувати, перевіряти, рухатись, відчувати). У зв'язку з цим бажано використовувати в одному модулі таблиці, схеми, і звук, завдання на, конструювання, дослідження.Однією із основних є проблема порушення стилю викладу змісту матеріалу на сторінках курсу. Часто учителі використовують шрифт різного розміру, забагато кольору, картинок, що відволікає учня від навчання. При створенні електронних текстових документів необхідно дотримуватись певних правил: вирівнювання тексту «по ширині»; рекомендується використовувати шрифти Arial, Verdana,Tahoma, які краще сприймаються з екрану монітора; для виділення фрагментів тектсу краще використовувати колір або напівжирний шрифт. Сприйняття учнями кольорів з екрану монітора теж має свою специфіку. На сторінках дистанційного курсу рекомендується поєднувати в одному зображенні кольори одного спектру (Додаток 3). Найбільше привертають увагу червоний, синій, жовтий, зелений, білий. Не слід використовувати темно-фіолетовий, темно-зелений, яскраво лимонно-жовтий і зелено-жовтий кольори. Різкий контраст кольорів є малоефективним, викликає додаткову напругу користувача та стомлюваність. Найкраще сприймається: білий на чорному, зелений на чорному, жовтий на чорному та синьому. На сторінках курсу можна виділяти кольором заголовки, додатки, терміни. При створенні мультимедійних презентацій треба дотримуватися принципу композиційного рішення: лаконічність, узагальнення й уніфікація, акцент на основних смислових елементах, автономність, структурованість, послідовність [3, с.49]. Графічні об'єкти розміщуються переважно на сторінці навчального тексту і повинні займати 50% екрану монітора.

Рекомендації щодо використання ілюстрацій: місце розташування ілюстрації відносно тексту; за потребою пояснення скорочень, умовних позначень; розстановка графічних акцентів; не перенасичування зображеннями; доречність обраних ілюстрацій; бібліотека ілюстрацій. Ефективність дистанційного курсу значною мірою залежить від якості відібраного дидактичного забезпечення,  схем, таблиць, малюнків, фотографій, посилань.

 З  метою постійного спілкування між учителем та учнем, обміну думками бажано налаштувати функцію «Обмін повідомленнями». Учень повинен постійно відчувати підтримку вчителя, його зацікавленість  у результатах роботи; відповідально ставитись до поставлених завдань, знаходити час на виконання модуля у спеціально відведений термін навчання. Типові помилки, які допускають розробники курсів при виборі завдань: занадто легкі, або, навпаки, складні завдання;  завеликий обсяг  завдань  для одного модуля;  питання, які можуть мати неоднозначну відповідь. Можливим є проведення самооцінки виконаної роботи.  Для багатьох учнів це може бути перший досвід дистанційного навчання, який зацікавить до  навчання в інших дистанційних курсах.


 

Zuletzt geändert: Sunday, 13. September 2015, 09:00