1.3. Інформаційні технології та сфери їх застосування

З курсу трудового навчання ви знаєте, що технологія (грец. тєх^п^оуов - передача майстерності) - це сукупність методів, засобів, визначеної послідовності дій і способів їх виконання, за допомогою яких можна мак­симально ефективно з наявних матеріалів отримати потрібний виріб.

tehnologii

Мета застосування інформаційних технологій - зниження трудо­місткості використання інформаційних ресурсів, до яких відносяться програми, документи, графічні зображення, аудіо- і відеодані та ін.

Останнім часом часто вживають термін інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) - інформаційні технології з широким використанням комп’ютерів, комп’ютерних мереж та інших засобів зв’язку. Викорис­тання ІКТ забезпечує високу швидкість опрацювання даних, їх швидкий пошук, надійне зберігання і захист, доступ до джерел даних незалежно від місця їх розташування тощо.

У наш час інформаційно-комунікаційні технології знаходять своє засто­сування в науці, промисловості, торгівлі, управлінні, банківській системі, освіті, медицині, транспорті, зв’язку, сільському господарстві, системі соціального забезпечення та інших галузях народного господарства.

Одне з багатьох застосувань комп’ютерів у науковій сфері - це прове­дення так званих «комп’ютерних експериментів». Адже проведення багатьох наукових експериментів пов’язано з великими труднощами - матеріальними, технічними, енергетичними тощо. Наприклад, щоб вив­чити процеси, що відбуваються при розщепленні атомних ядер, потрібно будувати атомні реактори, а цей процес довгий, складний, небезпечний і вимагає великих витрат коштів. У багатьох випадках створити відповідні реальні умови експерименту взагалі неможливо, наприклад, неможливо керувати процесами, які відбуваються в якійсь далекій га­лактиці. У таких випадках явище вивчають за його інформаційною мо­деллю з використанням комп’ютерної техніки і відповідного програмно­го забезпечення.

Важливу роль відіграє комп’ютер на виробництві. Моделювання і кон­струювання виробів за допомогою комп’ютера значно скорочує термін їх розробки, підвищує її ефективність та якість, знижує вартість. Наприк­лад, якщо до застосування комп’ютера в проектуванні від моменту виникнення ідеї створення нової моделі автомобіля до її передачі на кон­веєр проходило 5-6 років, то тепер цей час становить менше, ніж 1 рік.

У діловій сфері комп’ютер використовується для зберігання і опрацю­вання різноманітних даних: текстів, таблиць, баз даних, малюнків і фо­тографій, мультимедійних даних. Важко сьогодні назвати таку установу, де б не використовували ІКТ. Картотеки в бібліотеках і поліклініках, виконані на основі комп’ютерної бази даних, у багато разів надійніші й зручніші в роботі, ніж традиційні паперові. Бухгалтер сьогодні викорис­товує комп’ютер і отримує результати обчислення, на які раніше йому були потрібні години або дні. Банкір, не виходячи зі свого кабінету, має змогу слідкувати за станом справ на біржі, простим натисненням на клавіші перевести на будь-який рахунок певну суму грошей.

У сфері освіти основні задачі комп’ютерів - забезпечити різноманітні форми проведення занять, здійснити індивідуальний підхід до навчання. Існує велика кількість навчаючих, контролюючих, розвивальних, ігро­вих та інших програм з різних предметів. Рівень їх складності й ефектив­ності різний. Найпростіші з них використовують для перевірки знань і вмінь учнів з окремих питань, наприклад таблиці множення. Таку про­граму може скласти навіть учень-старшокласник. Більш складні програ­ми допомагають учителю керувати процесом навчання, перевіряють, наскільки якісно засвоєно викладений матеріал, і якщо його засвоєно не дуже добре, пропонують вивчати цю частину матеріалу ще раз або повер­нутися до вивчення попереднього матеріалу.

ІКТ дають змогу швидко обмінятися електронними листами з друзя­ми, поговорити з ними і навіть побачити їх, знайти потрібні дані, підго­тувати реферат, виконати достатньо складні обчислення, підготувати звіт про виконану роботу, послухати музику, подивитися відеофільм, за­мовити товари і послуги тощо.

Основними напрямами застосування інформаційно-комунікаційних технологій є:

  • виконання громіздких обчислень та обчислень з високою точністю;
  • створення комп’ютерних моделей об’єктів і проведення комп’ютерних експериментів;
  • забезпечення функціонування автоматичних систем управління;
  • забезпечення зберігання та опрацювання великих обсягів даних;
  • забезпечення швидкого обміну даними;
  • використання комп’ютерів, вбудованих у промислову та побутову техніку;
  • використання комп’ютерів для підтримки вивчення шкільних предметів;
  • організація дистанційного навчання учнів, студентів, фахівців, що особливо корисне для віддалених малих населених пунктів, для лю­дей з обмеженими можливостями;
  • тощо.

У зв’язку з різким підвищенням ролі інформаційних процесів у житті суспільства вважають, що сучасне суспільство з індустріального, в якому основну роль відігравало виробництво товарів і послуг, поступово перет­ворюється в інформаційне, в якому головну роль відіграє інформація. Ха­рактерними ознаками інформаційного суспільства є:

  • збільшення ролі інформації в житті суспільства;
  • зростання темпів створення інформаційних комунікацій і надання інформаційних послуг у сукупному виробленому продукті;
  • створення глобального інформаційного простору, який забезпечує доступ до світових інформаційних ресурсів, ефективну взаємодію людей, задовольняє потребу людей в інформаційних продуктах і послугах.

При вивченні курсу інформатики ви ознайомитеся з такими інфор­маційними технологіями (рис. 1.15):

  • опрацювання текстів;
  • опрацювання графічних зображень;
  • опрацювання числових даних;
  • опрацювання звуку;
  • опрацювання відеозображень;
  • створення комп’ютерних презентацій;
  • упорядкованого зберігання, опрацювання і пошуку даних;
  • створення комп’ютерних програм;
  • роботи в комп’ютерних мережах
  • і деякими іншими та навчитеся використовувати їх у своїй навчальній і практичній діяльності.

Informacionnye tehnologii

Остання версія: 1 травень 2013, середа, 23:17