1.1. Повідомлення, інформація, шум. Інформаційні процеси. Дані
Повідомлення
Усе наше життя пов’язане з повідомленнями. Ми отримуємо повідомлення, коли спілкуємося з іншими людьми, слухаємо радіо, дивимося телевізор, читаємо книги, газети або журнали. Ми передаємо повідомлення, коли пишемо листи, розмовляємо по телефону, розповідаємо один одному про якісь події. Ми зберігаємо повідомлення, коли записуємо в щоденник домашнє завдання, фотографуємося, знімаємо відеофільм. Ми опрацьовуємо повідомлення, коли розв’язуємо задачу або пишемо переказ. Ми використовуємо повідомлення, коли збираємося до школи, плануємо подорож на канікули, вибираємо подарунок другу (рис. 1.1).
Рис. 1.1. Отримання, передавання і зберігання повідомлень
Наведемо приклади повідомлень.
Диктор телебачення повідомив результати чергового туру чемпіонату України з баскетболу.
Дмитро залишив матері записку, що він пішов до Василя готуватися до контрольної роботи з фізики.
Рекламний щит повідомляє про початок роботи книжкового ярмарку (рис. 1.2).
Учень натиснув потрібну послідовність кнопок кодового замка - двері відчинилися.
Світлофор зі спеціальним звуковим сигналом повідомляє людям з вадами зору про те, що можна переходити вулицю.
Бджоли-розвідниці виконують у вулику спеціальний «танок», повідомляючи таким способом іншим бджолам, в якому напрямі потрібно летіти по нектар.
Дельфіни попереджають один одного про небезпеку різким звуковим сигналом
Повідомлення можна подавати різними способами, наприклад, за допомогою:
- • текстів;
- • чисел;
- • графічних зображень;
- • звуків;
- • умовних жестів, сигналів;
- • спеціальних позначень;
- • комбінації текстів, чисел, графічних зображень, спеціальних позначень тощо.
Розподіл повідомлень за способом подання наведено в таблиці 1.1.
Таблиця 1.1
Види повідомлень
|
Приклади повідомлень |
Текстові | Наукові статті, реферати, прозові та віршовані твори, листи тощо |
Числові | Температура повітря, швидкість вітру, сила землетрусу, висота гори, вік людини, відстань між містами тощо |
Графічні | Графіки, діаграми, піктограми, дорожні знаки, малюнки, картини, фотографії тощо |
Звукові | Оголошення по радіо, сигнали автомобіля, дзвінок на перерву, музичні твори, сміх дитини тощо |
Умовні жести, сигнали | Хитання головою на знак згоди, жести мови глухонімих, сигнали світлофора, сигнали семафорної азбуки на флоті тощо |
Спеціальні позначення | Запис математичних формул і фізичних законів, рівнянь, їх розв’язань; запис формул речовин, хімічних реакцій; нотний запис музичного твору; запис ходів партії шахів; повідомлення, записане з використанням азбуки Морзе або шрифту Брайля для сліпих тощо |
Комбіновані | Поєднання кількох із зазначених вище. Наприклад, реферат, що містить графіки; оголошення по телебаченню; малюнки з підписами тощо |
Зазначимо, що одне й те саме повідомлення можна подати різними способами.
Наприклад, повідомлення про час і номер колії відправлення потяга «Київ - Запоріжжя» може бути оголошене диктором, записане в розкладі руху потягів, подане на світловому табло, на мультимедійному екрані тощо.
Людина сприймає повідомлення з навколишнього середовища за допомогою п’яти органів чуттів: зору, слуху, дотику, нюху, смаку (рис. 1.3).
Розподіл повідомлень за способом сприйняття наведено в таблиці 1.2.
Види повідомлень | Приклади повідомлень |
Візуальні | Форма предметів, колір, тексти, малюнки, скульптури, візуальні сигнали тощо |
Звукові | Музика, спів птахів, крики тварин, доповідь, усне спілкування тощо |
Тактильні | Твердий, м’який, гладкий, шорсткий, рідкий, твердий тощо |
Нюхові | Різкий, їдкий, запах диму, запах парфумів тощо |
Смакові | Солоний, солодкий, гіркий, кислий тощо |
Узагальнена схема розглянутих класифікацій повідомлень подана на рисунку 1.4.
Інформація
Якщо отримане людиною повідомлення містить нові для неї факти, то кажуть, що вона отримала інформацію.
Термін інформація походить від латинського слова informatio, що в буквальному перекладі означає: роз’яснення, ознайомлення, переказ, а саме слово informatio походить від слова informo, що означає: навчаю, формую, міркую.
Ви вже знаєте, що у кожній науці є основні поняття. Таким поняттям не дають означень, тому що вони є першими в цій науці. Їх лише пояснюють. У математиці прикладами таких понять є натуральне число, множина, точка, пряма, площина, у фізиці - час, тіло, простір, у хімії - речовина. Інформація є саме таким поняттям.
Якщо спробувати пояснити, що таке інформація, то можна сказати так:
- інформація - це новини, нові факти, нові знання;
- інформація - це відомості про об’єкти і явища навколишнього світу, які підвищують рівень обізнаності людини;
- інформація - це відомості про об’єкти і явища навколишнього світу, які зменшують рівень невизначеності при прийнятті певних рішень.
У матеріалах ЮНЕСКО (англ. UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) - Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури) зазначається, що інформація - це універсальне поняття, що пронизує усі сфери людської діяльності, слугує провідником знань і думок, інструментом спілкування, взаєморозуміння та співробітництва.
У Законі України «Про інформацію» інформація визначається як документовані або публічно оголошені відомості про події та явища, що відбуваються у суспільстві, державі та навколишньому природному середовищі.
Шум
Чи кожне повідомлення несе для людини нові факти? Чи кожне повідомлення підвищує рівень її обізнаності?
Вам давно відомо, що 2 + 2 = 4. Це повідомлення не є для вас новим фактом, не підвищує рівень вашої обізнаності, і тому воно не несе для вас інформацію. Не підвищують рівень обізнаності людини повідомлення про вже відомі їй результати футбольних матчів, історичні події, формули і закони тощо.
Також не несе інформацію повідомлення 5 * 9 = 40, тому що воно містить неправильне твердження.
Не несе інформацію й повідомлення невідомою мовою, наприклад шумерською або давньогрецькою, тому що в цьому випадку людина не зрозуміє його зміст.
Вважають: якщо повідомлення не несе інформацію, то воно несе шум.
З наведених вище прикладів можна зробити висновок, що повідомлення несе шум, якщо воно:
- містить уже відомі факти, відомості;
- містить неправильні факти, відомості, твердження;
- має зміст, який людина не може зрозуміти (подане незрозумілою мовою, містить невідомий код шифрограми, незрозумілі жести, незрозумілу послідовність звуків, незрозумілі формули тощо).
Якщо ви отримали повідомлення для вирішення конкретної проблеми, частина якого є для вас корисною, а частина - зайвою, непотрібною і не стосується безпосередньо цієї проблеми, то кажуть, що таке повідомлення має інформаційну надлишковість. Саме таким є, наприклад, повідомлення про прогноз погоди, в якому разом із самим прогнозом погоди вам повідомляють, що спонсор цієї передачі - компанія «Веселий настрій».
Повідомлення з інформаційною надлишковістю завжди містять більше сигналів, ніж потрібно для розуміння суті повідомлення. Але інколи надлишкові сигнали свідомо включають до повідомлень, щоб використати їх для відновлення повідомлення в разі його пошкодження.
Інформаційні процеси
Якщо ви прочитали твір не відомого вам раніше письменника і цей твір вам сподобався, то ви напевне зацікавитесь творчістю цього письменника і почнете збирати повідомлення про його життя і творчість, читати інші його твори. Якщо обсяг цих повідомлень стане досить великим, ви запишете основні факти і свої враження (зберігання повідомлень). Крім того, ви звичайно ж поділитесь вашими враженнями від прочитаного твору з друзями (передавання повідомлень). На основі прочитаного, ваших вражень і роздумів можете зробити власні висновки щодо поведінки головних героїв, які можуть навіть не збігатися з позицією автора, можете написати твір або реферат (опрацювання повідомлень). Якщо ви не захочете, щоб сторонні особи прочитали ваші записи, ви постараєтесь зробити так, щоб вони не мали до них доступу, тобто ви будете захищати повідомлення.
У розглянутому прикладі ви збирали, зберігали, передавали, опрацьовували і захищали повідомлення. Усі ці операції називаються інформаційними процесами.
Розглянемо інформаційні процеси більш детально.
У наш час способи збирання повідомлень можуть бути такими (рис. 1.5):
- робота зі спеціальною літературою, енциклопедіями, довідниками, газетами, журналами тощо;
- проведення дослідів та експериментів;
- бесіди зі спеціалістами;
- спостереження, опитування, анкетування;
- перегляд радіо- і телепередачі;
- перегляд фотографій, відеоматеріалів, прослуховування звукозаписів;
- пошук в Інтернеті та в інших інформаційно-довідкових мережах і системах.
У наш час для зберігання повідомлень люди використовують такі носії
(рис. 1.6):
- папір (книги, газети, журнали, словники, енциклопедії тощо);
- дерев’яні, тканинні, металеві та інші поверхні;
- кіно- і фотоплівки;
- магнітні стрічки;
- магнітні і лазерні диски;
- флеш-карти
- та інші.
Усі ці носії повідомлень зберігаються в бібліотеках, музеях, архівах, картинних галереях, фотоальбомах, патентних бюро, відеотеках, фонотеках, кіноархівах, електронних базах даних тощо.
У живій природі теж існують носії повідомлень. Такими носіями, наприклад, є генетичні коди в клітинах організмів, мозок людини і тварини, річні кільця на зрізі дерева та ін.
Повідомлення передаються каналами передавання у формі сигналів: звукових, світлових, ультразвукових, електричних, текстових, графічних та інших. У процесі передавання повідомлень завжди беруть участь три об’єкти: джерело повідомлення, канал передавання та приймач повідомлення (рис. 1.7).
Каналами передавання можуть бути повітряний простір, електричні та оптово- локонні кабелі, окремі люди, нервові клітини людини тощо. Для передавання повідомлень каналами передавання використовують відповідні засоби. Наведемо приклади засобів передавання повідомлень (рис. 1.8):
- •розмова людей, крики тварин, дзвінки, дзвони;
- •світлофор, міліціонер-регулювальник, сигнальні фари автомобіля, сигнальні прапорці на флоті;
- поштова служба;
- телефон;
- телеграф;
- радіо, телебачення;
-
комп’ютерні мережі, електронна пошта.
Наведемо кілька прикладів опрацювання повідомлень.
Учень, прочитавши умову задачі, опрацьовує повідомлення, які вона містить, створює розв’язання задачі, у результаті виконання якого отримується нове повідомлення - розв’язок задачі.
Розташувавши за спаданням результати попередніх забігів на дистанцію 100 м, отримують список восьми учасників фінального забігу.
Читаючи ноти, піаніст натискає відповідні клавіші піаніно, у результаті чого ми чуємо музику.
Турнікет метро, отримавши повідомлення, що було опущено жетон, розпізнає його і повідомляє пристрій, який закриває прохід через турнікет, що можна пропустити пасажира (рис. 1.9).
У пристрої, що вмикає та вимикає освітлення вулиці, є фотоелемент, який постійно приймає й опрацьовує повідомлення про рівень освітленості. Коли цей рівень досягає встановленого значення, пристрій вмикає чи вимикає ліхтарі.
Опрацювання повідомлень є одним із головних засобів збільшення їх кількості. У результаті опрацювання з повідомлення одного виду можна отримати повідомлення інших видів.
Останнім часом обсяг інформації, що накопичує людство, зростає швидкими темпами. У багатьох випадках, зокрема в бізнесі, володіння інформацією стає вирішальним для ведення ефективної діяльності.
Інформація сьогодні стала товаром. Тому виникає потреба захищати відповідні повідомлення.
Наведемо деякі приклади запобіжних заходів для захисту повідомлень:
- створення резервних копій;
- зберігання в захищеному приміщенні, сейфі;
- надання користувачам відповідних прав доступу до повідомлень;
- кодування (шифрування) повідомлень.
Дані
Поняття дані безпосередньо пов’язане з поняттям повідомлення.
Вам відомо, що повідомлення - це послідовність сигналів різної природи. Сигнали реєструються мозком людини або тварини, автоматичним пристроєм у певному вигляді. У момент реєстрації сигналів утворюються дані.
Дані можуть бути подані числами, словами, таблицями, звуками, графічними зображеннями, спеціальними позначеннями тощо.