Степінь натурального числа з натуральним показником

Урок

Тема. Степінь  числа з натуральним      показником

Мета.Ознайомити учнів з поняттям степеня числа з натуральним показником та термінологією (основа степеня, показник степеня, степінь); навчити записувати добуток рівних множників у вигляді степеня і навпаки, а також знаходити значення виразів, що містять степінь. Розвивати  пам’ять, увагу, мислення; розвивати слухове сприймання математичних термінів; робота на звязною мовою; корегувати мову та вимову учнів;  виховувати наполегливість, старанність, акуратність  під час виконання записів у зошитах.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Обладнання. Таблиця «Степінь з натуральним показником».

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

Усні вправи

1.   Запишіть у вигляді добутку суму:

1) 7 + 7 + 7 + 7;

2) 3 + 3 + 3 + 3 + 3;

3) а + а + а + а + а + а.

2.   Знайдіть остачу від ділення 27 514 на: 1) 10; 2) 100; 3) 1 000.

3.   Знайдіть добуток:

1) п'яти множників, кожний з яких дорівнює 2;

2) десяти множників, кожний з яких дорівнює 1;

3) трьох множників, кожний з яких дорівнює 3;

4) двох множників, кожний з яких дорівнює 5;

5) тридцяти множників, кожний з яких дорівнює 0;

6) шести множників, кожний з яких дорівнює 10.

 

II. Засвоєння нових знань

 Перед учнями ставлю  завдання, що приведе їх до «відкриття» поняття степеня і розуміння суті запису добутку однакових множників у вигляді степеня.

Завдання 1

Який запис пропущено?

 

5 + 5 + 5 + 5 = 5 · 4

3 + 3 + 3 + 3 + 3 = ?

4 + 4 + 4 = ?

2 + 2 + 2 = ?

5 · 5 · 5 · 5 = 54

3 · 3 · 3 · 3 · 3 = ?

4 · 4 · 4 = ?

2 · 2 · 2 = ?

 

Учні самі можуть встановити, що вирази в лівому стовпчику будуть дорівнювати добутку одних з рівних доданків на їх кількість у сумі, і помітити схожу закономірність у короткому запису добутку однакових множників у вигляді аb, де а — один з однакових множників, ab—число таких множників у добутку.

Після цього  даю означення степеня деякого числа а з натуральним показником п, називає основні терміни, пов'язані з поняттям степеня (основа, показник степеня, степінь, піднесення до степеня), основними властивостями степеня (а1 = а; 1п = 1; 0п = 0), дає назву другому і третьому степеню числа а   (а2 — квадрат числа а, b3 — куб числа b) і формулює правило виконання дій у виразі, що містить степінь (учні роблять короткі записи в зошитах відповідно до схеми «Степінь з натуральним показником»).

Степінь з натуральним показником

 

а1 = а; 1n = 1; 0n = 0

а — основа степеня

n — показник степеня

аn — степінь

7 — основа, 4 — показник, 74 — степінь

 

III. Закріплення матеріалу

усно:

1.   Назвіть основу і показник степеня: 1) 48; 2) 1310; 3) а9; 4) 239; 5) 931.

2.   Який із записів неправильний? Чому?

1) 9 · 9 = 29; 2) 10 · 10 · 10 = 103; 3) b · b = b2;

4) 6 · 6 · 6 · 6 = 64.

3.   Прочитайте вираз і знайдіть його значення:

1) 31; 2) 110; 3) 025; 4) 52; 5) 23; 6) 34.

4.   Чому дорівнюють:

1)      квадрати одноцифрових натуральних чисел;

2)      кути натуральних чисел, менших від 4?

 Після цього пропоную учням письмово виконати вправи:

№ 257— на обчислення значень виразів, що містять степінь. Бажано спочатку вчителеві прочитати вирази за допомогою слів «сума», «різниця», «добуток», «частика», «квадрат», «куб» числа, а потім вже вимагати від учнів (це підготує їх до виконання №№ 260,263).

№ 263 Повторити, що запис, названий степенем, складається з двох чисел — основи і показника. Тому в цьому завданні, оскільки значення степеня є, основа відома, єдине, що треба знайти,— це показник степеня, тобто число, яке показує, скільки однакових доданків треба перемножити, щоб отримати дане число.

№ 264. Спрямований на попередження помилок у встановленні порядку виконання дій у виразах, що містять степінь.

Додатково: № 275 використовуючи таблиці квадратів і кубів

 IV. Підсумок уроку

Тестові запитання класу

1.   Як називається запис 54?

2.   Як називається число 5 в цьому запису? Що воно показує?

3.   Як називається число 4 в цьому запису? Що воно показує?

4.   Як піднести 5 до четвертого степеня?

5.   Чи правильно виконані дії у прикладі 5 · 22 = 102 = 100? Чому? Яка відповідь правильна?

 

V. Домашнє завдання

п. 7, №№ 261; 265; 267, повторення № 283.

Відповідь.

№283

5а +15 >а + 59

Якщо а =13, то 5*13 +15 = 80

Якщо а = 13, то 13 +59 = 72

 


Остання версія: 8 листопад 2015, неділя, 16:32