5.2. Організація роботи в локальній мережі

Робоча група та домен

5.2.0

В одноранговій мережі комп’ютери, як правило, об’єднують у робочу групу.

5.2.1

Наприклад, у локальній мережі школи в одну робочу групу можна об’єднати комп’ютери кабінету інформатики, на яких учні виконують навчальні завдання, а в другу – ті, що розміщені в кабінетах директора школи та його заступників.
Робочим групам надають імена, наприклад Каб201 або Administration.
У мережах з виділеним сервером комп’ютери, як правило, об’єднують у домени.

5.2.2

Як і робочій групі, домену надають ім’я. У великій локальній мережі може бути кілька доменів.

Кожному комп’ютеру у складі робочої групи або домену надають унікальне ім’я. Наприклад, комп’ютер учителя в кабінеті інформатики може мати ім’я Teacher(англ. teacher – учитель), а імена учнівських комп’ютерів – pupil1, pupil2 тощо (англ. pupil– учень).

5.5Щоб переглянути імена, надані комп’ютеру та робочій групі або домену, слід виконати такий алгоритм:
1. Відкрити контекстне меню об’єкта Мій комп’ютер.
2. Вибрати команду Властивості.
3. Вибрати вкладку Ім’я комп’ютера у вікні, що відкрилося.
4. Переглянути імена комп’ютера та робочої групи або домену (рис. 5.5).
5. Вибрати кнопку ОК або кнопку закриття вікна після перегляду потрібних даних.
Додатково до імені, комп’ютеру може надаватися опис – фраза, що коротко характеризує призначення або власника комп’ютера. Опис можна
побачити у відповідному полі на вкладці Ім’я комп’ютера  у вікні Властивості системи.
Зміну імені та опису комп’ютера, приєднання комп’ютера до робочої групи або домену виконує адміністратор мережі, тобто особа, яка  відповідає за розподіл ресурсів і правильне функціонування мережі. У школі це, як правило, учитель інформатики або лаборант.


Рис. 5.5. Вкладка Ім’я комп’ютера
вікна Властивості системи

Обліковий запис користувача

Нерідко за одним комп’ютером працює кілька користувачів: члени родини на домашньому комп’ютері, учні школи на комп’ютерах кабінету інформатики, відвідувачі комп’ютерного клубу тощо. Кожен із користувачів має власні вподобання щодо зовнішнього вигляду об’єктів операційної системи, і для кожного можуть бути визначені індивідуальні права на використання ресурсів і внесення змін у налаштування комп’ютера.
Для того щоб забезпечити користувачам можливість роботи з індивідуальними налаштуваннями операційної системи, спростити доступ до
власних документів та обмежити доступ до чужих файлів і папок, використовують облікові записи.

5.2.3
Кожному обліковому запису користувача при створенні надається ім’я та пароль, призначається малюнок, створюється персональна папка для
розміщення документів користувача. Ім’я персональної папки складається зі слова Документи та імені облікового запису, наприклад Документи Teacher. Документи всіх користувачів можуть зберігатися у папці Спільні документи. Доступ до цих папок можна отримати з вікна Мій комп’ютер.
Для користувачів, що працюють на комп’ютерах однорангової мережі або таких, що не підключені до мережі, визначені три типи облікових записів:
•обліковий запис адміністратора комп’ютера;
•обліковий запис користувача з обмеженими правами;
•обліковий запис гостя.
Налаштування ОС може здійснювати лише користувач з правами адміністратора. Найменші права має користувач з обліковим записом
гостя.

Облікові записи створюються окремо на кожному комп’ютері, що входять до складу робочої групи. Для домену визначено більше типів облікових записів. Найбільші права надаються Адміністратору домену. Для інших облікових записів у складі домену можна встановити більш гнучкі права доступу, наприклад, дозволити створення та зміну файлів тільки в окремих папках, встановити доступ до певних ресурсів мережі і тільки у визначений інтервал часу, обмежити розмір місця на диску для персональної папки користувача тощо.
Якщо облікові записи створюються на сервері, що виконує функції контролера домену, ці записи автоматично стають доступними на всіх комп’ютерах домену. Це дає змогу користувачеві використовувати свої налаштування на будь-якому комп’ютері мережі. Адміністратор домену може об’єднати облікові записи у групи з однаковими правами доступу до ресурсів мережі.

Імена та малюнки облікових записів відображаються у вікні привітання операційної системи (рис. 5.7).

5.7

5.8

Для того щоб розпочати роботу з відповідним обліковим записом при початковому завантаженні комп’ютера, потрібно вибрати ім’я користувача та за потреби ввести пароль. З цього починається сеанс користувача.
Початок сеансу роботи користувача називається входом у систему.
Якщо на комп’ютері у складі робочої групи створені лише два облікових записи – адміністратора та гостя, і при цьому обліковий запис гостя вимкнений, а запис адміністратора не захищений паролем, то вікно привітання операційної системи не відображатиметься при завантаженні
комп’ютера.
Увійти до системи з налаштуваннями іншого облікового запису можна, не вимикаючи комп’ютер. Для цього слід виконати Пуск ⇒Завершення сеансу ⇒Змінити користувача, вибрати ім’я користувача та за потреби ввести пароль.
Під час сеансу користувача ім’я облікового запису та відповідний малюнок можна побачити у меню Пуск (рис. 5.8).

Якщо комп’ютер є частиною домену, то для початку сеансу користувача з налаштуваннями облікового запису, зареєстрованого у мережному домені, слід виконати такий алгоритм:
1. Натиснути Ctrl+Alt+Delete у вікні Операційна система Windows.
2. Увести ім’я облікового запису в поле Користувач вікна Вхід до Windows
3. Увести пароль у поле Пароль.
4. Вибрати ім’я мережного домену у списку Вхід до.
5. Вибрати кнопку ОК.
Після застосування особистих налаштувань, користувач отримує всі можливості доступу до локальних і мережних ресурсів, які встановлені
для даного облікового запису.
Якщо при завантаженні у списку Вход в вибрати ім’я комп’ютера, за яким безпосередньо працює користувач, і ввести ім’я та пароль облікового запису, що зареєстрований на цьому комп’ютері, то відбудеться вхід до системи, але доступ до інших комп’ютерів домену буде заборонений.

Встановлення спільного доступу до папок

По відношенню до користувача, який працює в мережі, комп’ютер може бути:

  • локальним– з яким користувач працює безпосередньо, і для доступу до якого не потрібно використовувати комунікаційні пристрої;
  • віддаленим –доступ до ресурсів якого організований із використанням комунікаційних пристроїв.

Спільний доступ до папок може визначатися як для користувачів локального комп’ютера, так і для користувачів віддалених комп’ютерів мережі.
На локальному комп’ютері користувачі, що мають різні облікові записи, можуть працювати з одними і тими самими файлами, якщо цього не заборонив адміністратор. Щоб зробити файл доступним для кожного користувача комп’ютера, його можна скопіювати або перемістити до папки
Спільні документи.
У локальній мережі відкривати та опрацьовувати документи, фотографії, музичні, відео та інші файли, які зберігаються на віддаленому комп’ютері, можна у тому випадку, коли ці файли зберігаються у папках, до яких встановлений дозвіл на спільне використання – спільний доступ.
Щоб відкрити спільний доступ до папки комп’ютера робочої групи, потрібно виконати такий алгоритм:
1. Вибрати потрібну папку у вікні Провідник.
2. Виконати Файл⇒Спільний доступ і безпекаабо вибрати команду Дозволити спільний доступ до цієї папки у списку Файли й папки:завдання.
3. Установити позначку прапорця Открыть общий доступ к этой папке (рос. открыть общий доступ к этой папке– відкрити спільний доступ до цієї папки) у вікні, що відкрилося (рис. 5.11).
4. Установити позначку прапорця Разрешить изменение файлов по сети(рос. разрешить изменение файлов по сети – дозволити зміну  файлів мережею,  якщо ви дозволяєте користувачам віддалених комп’ютерів змінювати, видаляти та перейменовувати файли і папки, що містяться у вибраній папці. Без установлення цієї позначки вміст файлів і папок можна буде лише переглядати.
5. Вибрати кнопку ОК

5.11

Рис. 5.11. Вкладка Доступ вікна Властивості папки

Після застосування налаштувань значок папки у вікні Провідника на локальному комп’ютері змінить вигляд: під значком з’явиться зображення долоні . Ця позначка вказує на те, що до об’єкта мають можливість звертатися інші  користувачі мережі з віддалених комп’ютерів (рис. 5.12).
5.12Щоб заборонити спільний доступ до папки, треба зняти позначку прапорця Открыть общий доступ к этой папке.
Якщо у вікні папки Мій комп’ютер вибрати диск, виконати Файл ⇒Спільний доступ і безпека та встановити названі позначки, то доступними для користувачів мережі будуть усі папки та файли, що зберігаються на диску.

У складі мережного домену доступ до папок і дисків усіх комп’ютерів установлює користувач з правами адміністратора домену, використовуючи засоби серверної операційної системи.

vista

5.13

В операційній системі Windows Vista при встановленні спільного доступу до папки потрібно обрати облікові записи користувачів, яким буде дозволений доступ до папки. Для кожного з цих користувачів можна визначити один із рівнів доступу: пристрій для читання, учасник або співвласник. Значок спільної папки змінюється – у нижньому лівому куті значка з’являється позначка із зображенням двох осіб (рис.5.13).

Рис. 5.13.
Значок папки
зі спільним
доступом

Робота з папками та файлами віддалених комп’ютерів

Розглянемо, як відбувається робота з папками, доступ до яких відкритий для користувачів комп’ютерів у складі робочої групи однорангової локальної мережі.
Щоб отримати доступ до ресурсів локальної мережі, потрібно відкрити вікно папки Мережне оточення. Значок об’єкта Мережне оточення знаходиться на Робочому столі або посилання на нього доступне з меню Пуск та списку Інші місця у вікні Провідник.
У вікні папки Мережне оточення відображаються ярлики тих ресурсів мережі (як правило, папок, що знаходяться на віддалених комп’ютерах), з якими раніше працювали користувачі мережі (рис. 5.14). Ім’я ярлика складається з імені папки та імені комп’ютера, на якому міститься папка.
Значки ярликів мережних ресурсів, на відміну від локальних, не мають позначки у вигляді стрілки. Замість цього є позначка приєднання до каналу зв’язку . Вона розміщена під зображенням папки.

5.14

В операційній системі Windows Vista для доступу до ресурсів локальної мережі використовують спеціальну папку Мережа  . У вікні папки
відображаються ярлики тих комп’ютерів, які в цей час увімкнені та підключені до мережі (рис. 5.15). Імена ярликів збігаються з іменами
комп’ютерів.
Для того щоб побачити, до яких робочих груп входять комп’ютери, їх ярлики можна згрупувати, вибравши відповідну команду в списку Подання.
Якщо вибрати ярлик комп’ютера у папці Мережа, то у рядку стану буде виведено його мережне ім’я, категорія Комп’ютерта ім’я робочої групи.

5.15Рис. 5.15. Вікно папки Мережа у Windows Vista

5.16Якщо у вікні папки Мережне оточення відсутній ярлик папки, з файлами якої вам потрібно працювати, то для відкриття її вікна слід виконати такий алгоритм:
1. Відкрити вікно папки Мережне оточення.
2. Вибрати команду Показати комп’ютери робочої групи у списку Мережні завдання.
3. Двічі клацнути у вікні робочої групи (рис. 5.16) на ярлику комп’ютера, що містить потрібну папку.
4. Відкрити вікно потрібної папки.
Файли та папки, що зберігаються на віддаленому комп’ютері у папці, до якої відкритий спільний доступ можна використовувати так само, як ті, що знаходяться на локальному комп’ютері. Слід мати на увазі, що об’єкт, видалений на віддаленому комп’ютері, не потрапляє до Кошика, тому його неможливо буде відновити.

Віддалене керування комп’ютером
У локальній мережі користувачі можуть не лише працювати з файлами та папками віддаленого комп’ютера, але й виконувати його налаштування. Цю можливість використовують працівники служби технічної підтримки, щоб визначати та усувати проблеми на комп’ютерах, не перебуваючи в приміщенні, де вони встановлені. Працюючи вдома, можна мати доступ до всіх даних, що розміщені на комп’ютері в офісі – файлів, папок, програм, навіть бачити Робочий стіл тощо.
Одним із засобів віддаленого керування є Підключення до віддаленого робочого стола. Щоб підключитися до віддаленого комп’ютера, слід виконати такий алгоритм:
1. Виконати Пуск ⇒Усі програми ⇒Стандартні ⇒Зв’язок ⇒Підключитися до віддаленого робочого стола.
2. Вибрати кнопку Параметри у  вікні, що відкрилося (рис. 5.18), якщо на ній зображені символи ».
5.183. Вибрати зі списку комп’ютер, до якого ви плануєте підключитися, або ввести його мережне ім’я у поле Комп’ютер.
4. Увести ім’я облікового запису користувача з правами адміністратора віддаленого комп’ютера у поле Користувач.
5. Увести пароль користувача у поле Пароль.
6. Увести у поле Домен мережне ім’я віддаленого комп’ютера, якщо комп’ютери входять до однієї робочої групи, або ім’я домену, якщо у мережі встановлений контролер домену.
7. Вибрати кнопку Підключити.

Після встановлення підключенняна віддаленому комп’ютері відкриється вікно привітання операційної системи, а на вашому моніторі відобразиться Робочий стіл віддаленого комп’ютера.
Далі можна виконувати будь-які дії на віддаленому комп’ютері так само, як на локальному. Наприклад, можна відкривати та редагувати
файли, змінювати фоновий малюнок Робочого стола та заставку, встановлювати спільний доступ до папок, вибирати сполучення клавіш для зміни мов введення тексту з клавіатури тощо.

5.19
Рис. 5.19. Відображення віддаленого Робочого стола

У верхній частині екрана відображається панель, на якій зазначено мережне ім’я віддаленого комп’ютера (рис. 5.19). Використовуючи її, можна перевести зображення віддаленого Робочого стола у віконний режим або завершити сеанс віддаленого керування.

Zuletzt geändert: Wednesday, 24. July 2013, 11:57