Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського Методичні рекомендації щодо вивчення курсу географії у 6 класі Пріоритетом курсу географії, що вивчатиметься у 6 класі є формування сукупності взаємопов’язаних якостей особистості, заданих відносно предмету географії - знань, умінь, навичок, способів діяльності, необхідних для того, щоб продуктивно діяти щодо них. Важливою складовою підготовки учнів до самостійного здобуття знань має бути удосконалення методики формування умінь і навичок роботи з картою. Карта використовується при розв’язуванні різноманітних навчальних завдань. Без карти неможливо уявити особливості географічного положення об’єктів, вчитель повинен вчити читати загальногеографічну карту та складати за нею опис деяких об’єктів, давати характеристику географічним об’єктам за картою, висловлювати на підставі зображеного на карті судження про особливості об’єктів, відтворювати просторові співвідношення у розміщенні і взаємо розташуванні географічних об’єктів на земній поверхні. У системі фізико географічної освіти значне місце належить знанням про рельєф, геологічну будову та корисні копалини. Основою для формування загальних понять з цих питань є наука про рельєф, його походження, історія розвитку, географічне поширення й господарське використання – геоморфологія. Рельєф – один із найбільш доступних для сприйняття елементів природи, який легко «відтворити» в уяві. На уроках географії вивчаються такі питання з геоморфології: 1) походження форм рельєфу і рельєфоутворювальні процеси; 2) вік рельєфу і його зв’язок з геологічною будовою; 3) зовнішній вид рельєфу (морфологія) та його розміри; 4) відображення рельєфу на картах; 5) практичне вивчення рельєфу. Розвитку пізнавальних інтересів учнів та набуттю ними навичок самостійної роботи значною мірою сприяють практичні роботи з географії. До практичних робіт з географії належать навчальна робота з картою, кліматичними показниками, статистичним матеріалом, спостереження в природі та ін. Необхідно пам’ятати, що перед виконанням практичних робіт учні повинні володіти певним обсягом знань, прийомами роботи, простими вміннями та навичками, а вже потім використовувати цей потенціал для проведення самостійних досліджень, засвоєння нових прийомів роботи та для формування вмінь працювати з різними джерелами інформації. Програма шкільного курсу географії ( в тому числі курсу «Загальна географія») передбачає практичні роботи та навчальні екскурсії, проводячи які, доцільно максимально використовувати місцевий краєзнавчий матеріал. Управління роботою метеорологічних і фенологічних спостережень учнів має за мету розвиток інтересу до пізнання довкілля, дослідницької діяльності. Досягнення цієї мети дозволяє використати, працюючи на географічному майданчику. інноваційні форми, методи та прийоми організації роботи з учнями: групові та індивідуальні шкільні проекти, творчі конкурси, моделювання та виготовлення саморобних приладів, конференції, соціологічні опитування. 1.Державний стандарт базової і повної середньої освіти. Книга для вчителя. Нормативні документи Міністерства освіти і науки. Харків. -Торсинг.-2005. С.13 – 23. 2.Базовий перелік засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів географії загальноосвітніх навчальних закладів. Книга для вчителя. Нормативні документи Міністерства освіти і науки. Харків.- Форсинг.-2005. С.127 - 132. 3. Про порядок проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Книга для вчителя. Нормативні документи Міністерства освіти і науки. Харків.- Торсинг.-2005. С.195– 200. 4. Географічний майданчик. Книга для вчителя. Нормативні документи Міністерства освіти і науки. Харків.-2005. С.233– 235. Підручники………… ……. Підготувала Романець Л.А. ?? ?? ?? ?? C:\Profiles\Admin\Мои документы\Романець\Рекомендацii\РекомГео06.doc