Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського Методичні рекомендації щодо географічної освіти у 2006-2007 навчальному році Інформаційні технології у навчанні географії Згідно із Законом України “Про загальну середню освіту” в навчальних закладах впроваджуються інноваційні форми роботи. При цьому вчитель має змогу значно покращити сам процес управління пізнавальною діяльністю учнів через використання засобів нових інформаційних технологій, продуктом яких є педагогічні програмні засоби. Актуальність розробки і застосування засобів нових інформаційних технологій (ЗНІТ) визначається необхідністю розв’язання таких задач: соціально-економічних - підвищення якості загальноосвітньої підготовки учнів за рахунок використання можливостей засобів нових інформаційних технологій і підготовки їх грамотного використання; філософських – підготовки спеціаліста, який володіє сучасним науковим світоглядом і досвідом емоційно - ціннісних відносин до світу знань; науково-педагогічних – використання ЗНІТ для вирішення різноманітних психолого – педагогічних проблем, в тому числі формування умінь та навиків здійснювати експериментально - дослідницьку діяльність, вибору змісту навчання, основам геоінформатики, а також можливостей застосування ЗНІТ в якості засобів навчальної, науково-дослідницької і управлінської діяльності. Найперспективнішими можна вважати такі напрями використання комп’ютерів у процесі навчання географії в школі: - імітаційне графічне моделювання різних процесів і явищ, віртуальних підприємств; - організація географічних та дидактичних ігор; - створення банків даних, що містять різну інформацію, необхідну для розв’язання навчальних проблем; - здійснення функції контролю. При застосуванні інформаційних технологій особлива увага звертається на педагогічні програмні засоби. Їх використання дозволяє вирішити проблему розвитку навиків самоосвітньої діяльності та самостійної пізнавальної діяльності як вчителів так і учнів. Перший досвід і осмислення питань пов’язаних з навчанням за допомогою програмних педагогічних засобів, привів до висновку про необхідність враховувати загальні закономірності активізації пізнавальної діяльності учнів , перш за все розвитку їх інтелектуальних можливостей та удосконаленню практичних навиків роботи з комп’ютерною технікою. Особливе значення мають проблемні пізнавальні задачі і навчальні завдання дослідницького і частково пошукового характеру при реалізації можливостей ЗНІТ. Під проблемою будемо розуміти питання або завдання, спосіб вирішення або результат яких учневі раніше невідомий; при цьому він володіє вихідними знаннями, щоб здійснити пошук того результату або способу виконання. Здійснюючи планування уроку із застосуванням педагогічних програмних засобів вчитель має дотримуватися дидактичних вимог, у відповідності з якими: - чітко визначає педагогічну мету застосування ППЗ у навчальному процесі; - узгоджує, де і коли він використовує ППЗ на уроках в контексті логіки розкриття навчального матеріалу і своєчасності представлення конкретної навчальної інформації. Зміст підготовки вчителя до використання інформаційних технологій у своїй професійній діяльності: 1.Вивчення педагогічних програмних засобів: проведення аналізу педагогічних програмних засобів, реалізованих на CD – ROM. 2.Вивчення можливостей використання ППЗ у навчальному процесі ,використання ППЗ на різного роду заняттях і в різних видах навчальної діяльності. 3.Використання факторів інтенсифікації навчання, які реалізуються при використанні педагогічного програмного засобу. 4.Вивчення можливостей реалізації диференційованого навчання з допомогою конкретного педагогічного засобу ( продукту). 5.Вивчення інформаційно – методичного забезпечення навчального закладу. Комп’ютерне навчання географії дозволяє значно активізувати пізнавальну діяльність учнів. Застосування персональних комп’ютерів вирішує проблему змісту навчання, нових його форм і методів, значно підвищує рівень мотивації в навчанні. Це відбувається на всіх рівнях засвоєння нового матеріалу, його закріплення і перевірки знань, умінь і навичок. Використовуючи комп’ютер, учитель географії та економіки має можливість постійно контролювати рівень засвоєння знань і вміння їх використовувати для вирішення поставлених задач. Комп’ютер звільняє вчителя від дуже нудної і втомливої процедури контролю якості знань учнів шляхом перевірки великої кількості письмових робіт. Перший педагогічний досвід по впровадженню інформаційних технологій у вивчення географії мають вчителі Полтавського району ( Ващенко В.О. – Супрунівська ЗОШ, Черкасова О.Б. – Божківська ЗОШ), м. Полтави ( Однойко Т.С –ЗОШ №24, Чередник О.В. - гімназія №21 ), м. Кременчука ( Іваненко Т.І., - Полтавський обласний ліцей для обдарованих дітей при Кременчуцькому педагогічному училищі ім. А.С.Макаренка), м. Комсомольська ( Портяний Б.В. – НВК ім. Л.В.Бугаєвської), Пирятинського району ( Денисенко Б.В. – Вишневецька ЗОШ). Джерела: 1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти//Географія та основи економіки .- 2004.-№2.- С.2 - 7. 2. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів географія 5-11 класи; економіка 10 –11 класи, Шкільний світ, 2001 р.220с.; 36с. 3.Столяров Г. Географія та інформаційні технології //Географія та основи економіки .- 2004.-№1.- С.54.; 4. Ковальова К. Вивчення теми “Рельєф” за допомогою комп’ютерних засобів//Географія та основи економіки .- 2005. -№4.- С.42 – 45. 5.Електронний атлас для курсу Географія материків та океанів, 7 клас// «Інститут Передових Технологій», версія 4.1., 2004р. 6.Георафія України , атлас для 8-9 класів, електронний навчальний курс з картами «Україна та її регіони// «Інститут Передових Технологій», версія 4.1., 2004р. 7.Електронний атлас Економічна і соціальна географія світу для 10 – 11 класів//«Інститут Передових Технологій», 2004р. 8.Економічна та соціальна географія світу, 10 клас. Педагогічний програмний засіб. Інтегрований електронний комплекс, “АВТ. лтд”, 2005р. 9.Основи економіки, 10 клас. Педагогічний програмний засіб. Інтегрований електронний комплекс, “АВТ. Лтд”, 2005р. 10. Александров В., Бицюра Ю. “Конструктор уроків” в інтегрованому навчально- атестаційному комплексі “ Основи економіки” // Географія та основи економіки. –2006.- №2.- С.7 – 15. 11.Капіруліна С. Використання інформаційних технологій у практиці проективного навчання учнів // Географія та основи економіки. –2006.- №3.- С.15 – 17. 12.http://edu/ukrsat.com/ Підготувала Романець Л.А. ?? ?? ?? ?? A:\Реком Гео06-07.doc