Фізика та астрономія Рекомендації до нового 2006-2007 навчального року Змін у вивченні фізики та астрономії у 2006-2007 навчальному році не відбудеться. Залишаються чинними програми, затвердженні Міністерством освіти та науки України (див. Перелік програм та навчально-методичного забезпечення в Інформаційному збірнику Міністерством освіти та науки України). Кількість годин, яка відведена на вивчення фізики та астрономії залишається незмінною відповідно «Типовим навчальним планам загальноосвітніх навчальних закладів на 2000/2001 – 2005/2006 навчальні роки», затвердженні Міністерством освіти та науки України. Розподіл годин за напрямками навчання у старшій школі здійснюватиметься відповідно наказу Міністерству освіти та науки України від 20.05.2003 р. №306 «Про типові навчальні плани для організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах». Курс астрономії, як навчальний предмет вивчається, як інваріантна складова навчальних планів у 11 класі. На його вивчення має бути відведено не менше 17 годин на рік, у класах природничого та фізико-математичного профілю – не менше 34 годин на рік. При тематичному оцінюванні пропонуємо дотримуватись рекомендацій наданих у методичному посібнику «Методичні рекомендації щодо оформлення класних журналів у навчальних закладах І-ІІІ ступенів» (Полтава, 2005). При цьому, мати на увазі, що оцінка за лабораторну чи практичну роботу включає перш за все практичні уміння і навички учнів - оцінюються результати, що отримані учнем у процесі виконання роботи. Кількість контрольних робіт у кожному класі визначається з розрахунку – не більше однієї протягом вивчення тієї чи іншої теми і не перевищує кількості тематичних оцінювань. Але вчителю надається право визначити та обґрунтовано внести у плани певну кількість короткотривалих (не більше 20 хвилин) робіт: самостійних, експрес-контрольних, тестових завдань, фізичних диктантів, письмових опитувань, тощо. Доцільність виконання таких робіт та форма їх проведення визначаються вчителем із резерву часу. У наступному навчальному році підвищено увагу до проблем якості і ефективності природничої освіти. Згідно інструктивно-методичного листа Міністерства освіти та науки України «Про вивчення фізики у 2006-2007 начальному році» планується проведення зовнішнього незалежного оцінювання з фізики з метою перевірки відповідності знань, умінь і навичок учнів програмовим вимогам, оцінювання рівня навчальних досягнень випускників для подальшого їх навчання у вищих навчальних закладах відповідного профілю. Детальна інформація щодо програмових вимог, типів завдань, форми проведення незалежного зовнішнього оцінювання з фізики буде висвітлена на сторінках фахових методичних часописів, зокрема у віснику «Тестування і моніторинг в освіті» та інформаційних матеріалах Українського центру оцінювання якості освіти. У 2007 році планується проведення дослідження якості загальної середньої освіти за матеріалами TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study), здійснюване Міжнародною асоціацією за оцінкою навчальних досягнень IEA (International Association for Evaluation Educational Achievements).Метою цього оцінювання є порівняльна оцінка загальноосвітньої підготовки учнів середньої школи з предметів природничого циклу в країнах з різними системами освіти. З ціллю підвищення пізнавального інтересу учнів до фізики та астрономії пропонується постійно поєднувати викладання предметів з інформацією про сучасні досягнення та зміни в науці, техніці, технологіях виробництва, з досягненнями науки в галузях авіації і космонавтики. Включити у викладання курсу фізики такі питання як: засоби зв’язку, мережа Internet, IP - технології, основи мобільного зв’язку, принцип дії пульту дистанційного управління, управління комп’ютером за допомогою маніпуляторів, принцип роботи кондиціонера, мікрохвильової печі, цифрового фотоапарату та інших побутових приладів. Виховну роль курсу фізики та астрономії спрямувати на вивчення проблем екології, питань енергозбереження на ознайомлення з матеріалами історичного та краєзнавчого змісту та роль вчених – винахідників у розвитку вітчизняної та світової науки та техніки. Методичні рекомендації по використанню матеріалу краєзнавчого змісту містяться у збірнику «Антологія краєзнавства Полтавщини», ПОІППО, 2006 (Стрюк Л.О. «Використання історичного та краєзнавчого матеріалу на уроках фізики та астрономії»). Посилити роботу щодо зміцнення матеріально-технічної бази. Проаналізувати стан забезпечення кабінетів фізики технічним обладнанням відповідно «Типовому переліку навчально-наочних посібників та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів», затверджених наказом Міністерства освіти та науки України від 20.06.2002 № 367. Обладнати кабінети фізики відповідно нормам охорони праці згідно «Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу у кабінетах (лабораторіях) фізики загальноосвітніх навчальних закладів». У наступному році продовжує працювати Комплексна програма забезпечення загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання з природничо-математичних і технологічних дисциплін, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2004 № 905. Згідно цієї програми у 2005-2006 навчальному році започатковано експеримент по апробації нових засобів навчання, комплекту обладнання та методик їх застосування при викладанні курсу фізики та астрономії. В експеримент по апробації кабінетів фізики була включена спеціалізована школа № 5 м. Полтави. Рекомендуємо ефективно використовувати у навчально-виховному процесі з фізики та астрономії комп’ютери, розширити межі використання інформаційних технологій та впроваджувати електронні засоби навчання. Пропонуємо посилити увагу роботі з обдарованими учнями. Створити умови для проведення рівневої та профільної диференціації навчально-виховного процесу для розвитку індивідуальних здібностей учнів, змінювати відповідно мотиви навчання, орієнтуючи учнів на подальший професійний вибір. Всіляко залучати школярів до активної участі у конкурсах, змаганнях, до написання творчих робіт, до участі в олімпіадах, Всеукраїнських інтерактивних конкурсах «Левеня» і «Колосок», до участі в інтернет-олімпіаді з фізики. Активізувати роботу по підвищенню фахової та педагогічної майстерності. Усіляко сприяти і підтримувати педагогічних працівників, які ведуть активний творчий пошук шляхів підвищення якості начального процесу. Всіх вчителів, незалежно від стажу та кваліфікаційної категорії, запрошуємо пройти курсову перепідготовку на базі ПОІППО. Кожен вчитель повинен мати ази роботи з комп’ютером. Рекомендуємо вчителям фізики та астрономії для успішного переходу до профільного навчання предмету залучатися до викладання курсу «Довкілля» у класах молодшої та середньої школи. Враховуючи, що курс «Довкілля» несе в собі пропедевтику знань з фізики та астрономії – науки про природу, використовувати цей курс для більш глибокого вивчення предмету. Методичні рекомендації для вчителів фізики та астрономії можна знайти на сторінках слідуючих видань: 1. Журнал «Фізика та астрономія в школі», видавництво «Педпреса»; 2. Журнал «Фізика в школах України», видавництво «Основа»; 3. Газета «Фізика», видавництво «Шкільний світ»; 4. Журнал «Постметодика», видавництво «ПОІППО»; 5. Журнал «Імідж сучасного педагога», видавництво «ПОІПО». Науково-популярні журнали для дорослих і дітей: «Колосок», «Світ Фізики», «Країна знань», «Вселанная, пространство, время». Для реалізації діючих навчальних програм рекомендується користуватися підручниками, посібниками, збірниками задач, зошитами для контрольних робіт, зошитами для лабораторних робіт, робочими зошитами та посібниками, які пройшли апробацію і мають гриф Міністерства освіти і науки України. Стрюк Л.О. методист природничо-математичного відділу ПОІППО