Полтавський обласний інститут післядипломної освіти ім. М.В.Остроградського Методичні рекомендації щодо викладання основ економіки в загальноосвітніх школах у 2006 – 2007 навчальному році Умови формування пізнавальної самостійності учнів через застосування інформаційних та мультимедійних технологій Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти України [1], пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно комунікаційних технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально – виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві. У педагогічній теорії та передовому педагогічному досвіді знайшли підтвердження такі засоби підвищення ефективності навчального процесу, як активізація пізнавальної діяльності учнів. Проблемне навчання, розвиток самостійного логічного мислення й, безперечно, формування пізнавальної самостійності особистості. Науковий інтерес до пізнавальної самостійності пояснюється передусім тим, що “вона є однією із найважливіших психологічних умов успішного оволодіння знаннями, вміннями та навичками [2]. Останніми роками у педагогічній пресі широко обговорюються питання підвищення рівня пізнавальної самостійності учнів. На думку деяких дослідників, невміння учнів учитися пов’язане насамперед з відсутністю в них інструментарію для успішного подолання труднощів під час самостійного засвоєння знань, що вимагає постійної мобілізації волі й уваги, максимального використання інтелектуальних сил. Залежно від рівнів пізнавальної самостійності і застосуванням інформаційних технологій ми можемо виокремити напрями використання інформаційних технологій при вивченні економічних дисциплін [3]. Це зокрема використання інформаційних технологій: 1) як джерела інформації ( мультимедійні засоби навчання; електронні підручники, енциклопедії, презентації); 2) для дослідження властивостей об’єктів на математичних моделях, пошуку оптимальних рішень, зниження трудомісткості розрахунків (універсальні інформаційні технології: текстові редактори, графічні пакети, системи керування базами даних, процесори електронних таблиць, системи моделювання) Безперечно, цей перелік можна доповнити таким напрямом, як використання телекомунікаційних технологій, але досвід використання їх в освітньому процесі виявляє низку проблем і завдань, способів вирішення яких немає в класичній теорії навчання. Отже необхідні «прийоми мотивації відокремлених учнів, особливі методики проведення дистанційних занять, дидактичні підходи до організації дистанційного навчання і об’єднання з очним [4]. Функціональні можливості використання інтегрованого електронного комплексу «Економіка, 10клас» Інтегрований електронний комплекс (електронний підручник) включає в себе не тільки текстову й графічну інформацію, а й звукові та відео фрагменти, дає змогу індивідуалізувати навчання; на відміну від звичайного ( друкованого) підручника наділений інтерактивними можливостями. Тобто він може надавати необхідну інформацію за запитами учня й контролювати його знання. Це наближає електронний підручник до навчання, що проводиться під керівництвом вчителя. Отже, інтегрований електронний комплекс – це педагогічний програмний засіб, який призначений насамперед для автоматизації вивчення, повторення та закріплення навчального матеріалу, контролю та оцінювання знань і вмінь учнів, ведення обліку їх успішності. Місцем використання інтегрованого електронного комплексу «Економіка, 10 клас» у навчальному процесі є вивчення курсу «Основи економіки» в 10 класі в розрахунку 1 год на тиждень або в 10-11 класах з поглибленим вивченням предмета. Зміст педагогічного програмного засобу «Економіка, 10 клас» відповідає програмі «Основи економіки» за ред .І.Ф.Радіонової) для 10 або 10 -11 класів універсального, фізико – математичного, природничого профілів навчання, затвердженій Міністерством освіти і науки України. Виробник засобу НВО “АВТ лтд” м. Київ. Педагогічний програмний засіб (ППЗ) призначений для навчання та атестації учнів на уроці та поза уроками. ППЗ містить два взаємопов’язані компоненти – робоче місце вчителя та робоче місце учня. Робоче місце вчителя передбачає два основні блоки роботи: блок адміністрування користувачів системи (тобто вчителів та учнів) і блок, пов’язаний з навчальним процесом, - навчання та атестація. Ці блоки роботи може виконувати одна людина або вони можуть бути закріплені за різними відповідальними особами. ППЗ робочого місця вчителя виконує такі основні функції: 1)Адміністрування. Передбачає визначення структури навчального закладу, реєстрацію користувачів системи з внесенням їх у відповідні підрозділи (класи), надання їм паролів і прав доступу. Це дає змогу швидко з’ясувати, до якого класу належить учень, і зберігати статистичну інформацію про навчання й успішність кожного учня. Ця функція також дає змогу змінювати та налагоджувати систему оцінювання успішності учнів. 2) Навчання. Учитель може запропонувати учням для вивчення окремі елементи навчального матеріалу або типові заняття чи надати можливість переглядати всі матеріали з певної теми. За допомогою функції «Конструктор» учитель може сам скласти лекцію чи заняття з певної теми з елементів матеріалу. які містяться в базах даних ( тексти. Слайди, відеофільми схеми, лекції, тести, задачі тощо) ППЗ дає вчителю можливість спостерігати за ходом навчання або атестації учнів на екрані монітора зі свого робочого місця. 3)Атестація. Учитель може скласти атестацію для конкретного учня чи групм учнів. Можна також скористатися можливістю багатоваріантності, тобто призначити атестацію з певної теми для групи учнів, в якій методом випадкового вибору для кожного будуть запропоновані різні, але однакового рівня завдання. 4)Аналіз успішності та звітність. Учитель може переглянути статистику успішності 9 З будь – яким рівнем деталізації) кожного учня або обраної групи користувачів і скласти звітність про успішність за наведеними формами. 5)Оновлення програмного засобу. Функція оновлення через Інтернет дає змогу отримати найсвіжішу інформацію, яка автоматично замінить стару. ППЗ є відкритою системою. Яка динамічно розвивається з урахуванням зауважень і побажань користувачів. Рекомендована література 1. Радіонова І., Бицюра Ю.В. та ін. Функціональні можливості використання інтегрованого електронного комплексу “Економіка, 10 клас” //Географія та основи економіки в школах України.- 2005. -№4.- С.2 – 7. 2.Александров В., Бицюра Ю., Радіонова І., Недбаєва С. Атестація за допомогою інтегрованого навчально – атестаційного комплексу «Основи економіки» //Географія та основи економіки в школах України - 2005.- № 3.- С.6 -8. 3. Александров В., Бицюра Ю., Радіонова І., Недбаєва С.Здійснення навчального процесу з використанням інтегрованого електронного комплексу «Економіка. 10 клас» //Географія та основи економіки школах України - 2005.- № 5.- С.10 -15 4.Александров В., Бицюра Ю. автоматизація контролю навчальних досягнень учнів з допомогою інтегрованого навчально – атестаційного комплексу «Основи економіки»// Географія та основи економіки в школах України - 2005.- № 6.- С.6 -10. 5. Александров В., Бицюра Ю. Система оцінювання та типи +комплексі « Основи економіки» // Географія та основи економіки в школах України - 2005.- № 7.- С.4 -8. 6.Александров В., Бицюра Ю. “Конструктор уроків” в інтгрованому навчально – атестаційному комплексі “Основи економіки”// Географія та основи економіки в школах України - 2006.- № 2.- С.7 –15. 7.Національна доктрина розвитку освіти України. Сайт ВР України.www.rada.qov.wa 8.Хуторской. А.В. Интернет в школе: Практикум по дистанционному обучению.- М.: ИОСО РАО, 2000.- 304 с. ?? ?? ?? ?? A:\Новирекомеко07.doc